פוסט טראומה ממוקדת ופוסט טראומה מורכבת

אישה צורחת
  נכתב על ידי אדם קהתי, פסיכולוג
 

במאמר הבא אביא מנוקדת מבטי כיצד אני תופס פוסט טראומה ואדבר על ההבדלים בין פוסט טראומה ממוקדת לפוסט טראומה מורכבת

 

כשמדברים על טראומה, שווה להסתכל עליה במונחים של רצף. כאשר בצידו האחד נמצאת הטראומה הממוקדת ובצידו השני הטראומה המורכבת.

 

פוסט טראומה ממוקדת לפי ציר התפתחות וזמן:

ראשיתה של הטראומה הממוקדת היא בתגובת דחק חריפה. תגובה זו יכולה להתרחש בעקבות חשיפה לאירועי חיים קיצוניים כמו תאונת דרכים, אירוע ספציפי של תקיפה חמורה, פגיעה מינית, מלחמה ועוד. בעקבות זאת האדם עלול לפתח סימפטומים טראומתיים כמו: חרדה, מצב רוח ירוד, ניתוק רגשי, פלאשבקים, סיוטים, התנהגות אגרסיבית, עצבנות ועוד. ישנה אפשרות שלאחר זמן מה תתרחש החלמה ספונטנית, אותו אדם יפסיק לסבול מהתסמינים שתוארו ויחזור לחייו כפי שהיו קודם לכן. לצד זאת, יש אפשרות שלא תתרחש החלמה ספונטנית ותתפתח הפרעה אקוטית ולאחריה הפרעה פוסט טראומטית. מה שבעיקר מבדיל בין האבחנות הללו הוא אלמנט של זמן. ככל שהזמן עובר והתסמינים נמשכים כך התמונה הנפשית מתלכדת לכדי אבחנה של הפרעה. עם זאת, יש לזכור כי לאדם יכולות מצוינות להחלמה עצמאית ללא התערבות חיצונית, אך במידה והזמן חולף ומצבו הולך ומחמיר שווה לשקול התערבות של טיפול פסיכולוגי.

 

פוסט טראומה מורכבת לפי ציר שקפא בזמן:

בטראומה מורכבת אנחנו מדברים על פגיעה מתמשכת עם מאפיינים מתעללים כמו ניצול, הזנחה, פגיעות מיניות חוזרות, אלימות פיזית או מילולית חוזרת ונשנית ועוד. היחסים האיומים הללו עם האחר משפיעים על עיצוב אישיותו של האדם ועל תפיסתו את העולם ומביאים להיווצרות של הפרעות מורכבות ביותר. 

במצבים טראומתיים אנחנו מדברים על חומרים נפשיים שנוצרו ושהאדם לא יודע איך להתמודד איתם. החומרים הללו חסרי צורה ברורה, הם לא מוגדרים ולא עברו עיבוד מאחר ובלתי נסבל לחשוב או להרגיש אותם. חומרים טראומתיים גם לא יוצרים קשרים עם זיכרונות אחרים ולא צוברים אסוציאציות. על פניו, זה נשמע כאילו החומרים האלו מנותקים ושוכנים במעמקי הלא מודע, וישנים שם כמו דוב שאפשר לא להעיר אותו אף פעם. זה אפילו נשמע כמו עסקה טובה. לצערנו לא כך הדבר, חומר נפשי ניתן להדחקה רק לאחר שהוא עבר עיבוד כלשהו. חומרים טראומתיים נשארים במקום סמוך למודעות ובמנותק ממנה וכאילו רק מחכים להזדמנות המתאימה להגיח משם להכרתנו. רעש אחד מיותר, תמונה מסוימת, סרט בטלוויזיה או טונים מסוימים של דיבור מספיקים בשביל לחוות את הטראומה מחדש. גם כאשר הם לא בהכרתו של האדם הם לא באמת נחים ומרבים לאותת על קיומם דרך סימפטומים גופניים כמו בחילות, כאבי ראש ועוד. כך או כך, האדם שחווה טראומה מורכבת סובל מאוד דרך היבטים גופניים ונפשיים כאחד.

 

בטיפול פסיכודינמי מעמיק, ניתן להיות יחד בחוויה הטראומתית, לעבד אותה ולמצוא לה מילים ודרך כך להחזיר אותה למודעות באופן בו ניתן לשאת אותה. זו עבודה מורכבת עבור המטופל מאחר ומגע בחלקים טראומתיים מעלה תחושות קשות, כאב וסבל. זו גם עבודה מורכבת עבור הפסיכולוג מאחר ומגע במקומות טראומתיים מצריך רגישות רבה, מיומנות, יכולות הכלה והתכווננות מדויקת לצרכי המטופל אך זה בהחלט אפשרי, ובמילה קצת יותר אישית, זה הוא תחום טיפולי שאני מחובר אליו ומוצא בו עניין וערך רב. לא פעם, אני מוצא שהזיקה שלי לגישה פסיכולוגיה בגישה התייחסותית בא לידי ביטוי עוד יותר במקרים אלו, אבל אי אפשר באמת להכליל, אז נשאיר את זה ככה.

למאמרים נוספים בנושא:

איש צורח

פוסט טראומה

מה היא פוסט טראומה?, איך מתפתחת פוסט טראומה?, מה הם המרכיבים העיקריים של הפרעה פוסט טראומטית?, מתי לפנות לעזרה? במאמר הבא ניתן למצוא תשובות לשאלות אלו.

קרא עוד »
אישה מבולבלת

טיפול בטראומה מורכבת

טיפול פסיכולוגי בפוסט טראומה מורכבת. כיצד טראומה מורכבת מתפתחת?, איך היא משפיעה על עיצוב האישיות של האדם? ואיך לטפל בה? תשובות לשאלות אלו ועוד במאמר זה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן