ממה נובעת חרדה?

איש עצוב בחליפה

 נכתב על ידי אדם קהתי, פסיכולוג 

 

במאמר הבא אסביר מה היא חרדה, ממה נובעת חרדה ומתי היא יוצאת מכלל שליטה ולא משרתת אותנו

 

חרדה היא תגובה נורמלית למצבי חיים מלחיצים. מקורותיה נעוצים בזמנים קדומים מאוד בהם האדם היה צריך להתמודד עם איומים וסיכונים רבים בסביבת מחיתו. למשל: מחיה בטבע, בשבט ששגרת החיים כוללת פעילויות יום יומיות כמו צייד והתחככות מתמדת עם חיות בר מסוכנות. במצבים שמהווים איום על בריאות האדם מנגנונים ביולוגיים חשובים ביותר נכנסים לפעולה ומביאים לתגובות גופניות שמסייעות לאדם להתמודדות עם המצב שנמצא בו. האישונים מתרחבים, הגוף נהיה קפוץ ודרוך, דם זורם לאזורים חיוניים בגוף ומסייע להמלטות מהסכנה ועוד. מתוך כך ניתן להבין כי מאחורי תחושת חרדה מצוי מנגנון שמגן עלינו ונחוץ לשרידותנו בעולם. כמו אז גם היום, החרדה נחוצה לנו בחיי היום יום. למשל בזמן נהיגה בגשם, רמת החרדה עולה ומביאה לדריכות וערנות רבה לתווי הדרך ולנהגים אחרים ומסייעת לנו לשמור על עצמנו. מכיוון אחר, חרדה שפוקדת אותנו לפני מבחן חשוב או ראיון עבודה או רכישת דירה מביאה אותנו להתכונן אליהם באופן אינטנסיבי יותר. חרדה שהיא לא מודעת לעיתים מסמנת לנו שמשהו לא טוב קורה בחיינו, כאשר אנחנו למשל נמצאים במשרה שאנחנו לא שלמים איתה, עוברים לימודים שבחרנו בהם מתוך סיבות לא נכונות או נמצאים בזוגיות לא מתאימה.

מקורות נוספים לחרדה

חרדה יכולה לנבוע ממקורות רבים, אציין רק כמה מהם:

1. גורמים סביבתיים וטראומתיים בעיקר בילדות, הורים שסובלים מהפרעות נפשיות, למשל הורה שסובל בעצמו מרמות חרדה גבוהות עלול להיות חסר סבלנות ולחוץ מאוד בגידול ילדיו ומצב זה יכול להשפיע על התפתחות הילדים ולהביא אותם למצבים דומים.

2. התפתחות קונפליקטים נפשיים לא מודעים – אישיותו של האדם מורכבת ממבנים פנימיים ש”מדברים ביניהם” חלקם משקפים את היצרים והדחפים, חלקם משקפים את הערכים והנורמות וחלקם את המציאות בחוץ. לעיתים ה”דיבור ביניהם” נגמר בסכסוכים פנימיים שמבטאים מתח וחרדה רבה כלפי חוץ.

3. גורמים מולדים – גנטיים, ישנה הנחה שחלק מהתפתחותה של הפרעת חרדה קשורה בגרעין מולד איתו בא האדם לעולם.

מתי חרדה כבר לא משרתת אותנו?

החרדה כבר לא משרתת אותנו מתי שהיא מאבדת יעודה המקורי, יוצאת מפרופורציות ולא ממוקדת בסיטואציה ספציפית. כפי שכתבתי קודם, מטרתה של תחושת חרדה היא להגן ולשמור עלינו. בנוסף היא מעוררת מוטיבציה לעשייה ועזרת לנו להבין דברים חשובים על עצמנו ועל חיינו. לצד זאת, כאשר האדם מרגיש באיום מתמיד כל הזמן, מודאג מדברים שרוב האנשים לא מודאגים מהם, גופו מכווץ ודרוך כדבר שבשגרה, שנתו לא טובה ועוד; אז יש מקום לבחון האם החרדה הביאה להתערערות של אורח החיים.

למאמרים נוספים בנושא:

נערה

הפרעת חרדה

במאמר זה אסביר מה זה התקף חרדה, כיצד הוא יכול לבלבל ולהראות כהתקף לב, מה הם המצבים שמעוררים סיכון להתקף חרדה וממה הם נובעים.

קרא עוד »
איש חבול

התקף חרדה

במאמר זה אסביר מה היא הפרעת חרדה, במה היא מתאפיינת ואיך היא מתבטאת במשורים רגשיים, גופניים, מחשבתיים והתנהגותיים

קרא עוד »

הפרעת חרדה מוכללת

מה היא הפרעת מוכללת?, מה הם התסמינים?, איך הפרעת חרדה משפיעה על החיים ומה אפשר לעשות בשביל לשפר את המצב. במאמר הבא אתיחס לשאלות אלו ועוד..

קרא עוד »
דילוג לתוכן