בעיות תקשורת בזוגיות

danbo-1863422_640
נכתב על ידי אדם קהתי, פסיכולוג.

 

אחת הסיבות המרכזיות שאני נתקל בהן לפניה לטיפול פסיכולוגי היא קשיים בתקשורת בזוגיות. במאמר זה אכתוב על ה”עולם” הפנימי שמשתתף בקשר זוגי, על המורכבות שזה יוצר בתוך הקשר בין בני אדם ועל טיפול פסיכולוגי בהקשר זה.

אנשים רבים חווים קשיי תקשורת שמתחילים בחוסר הבנה של החוויה הרגשית האישית ומביאים להבנה לא מדויקת של הצד השני, חילוקי דעות מסלימים לוויכוחים ומריבות, נוצרים כעסים ולאחריהן ריחוק ואף נתק. כישלונות רבים בניסיונות ליצור תקשורת טובה יוצרים תחושת תסכול וחוסר בטחון ומביאים זוגות רבים שלא לנסות להתקרב מאחר והתוצאה שוחקת וידועה מראש. מצב זה יכול להוביל לשגרת חיים אפרוריות בין בני הזוג, לחוסר סיפוק מהקשר הזוגי, לבדידות ולעצבות.

 

יחסים בין אישיים מהעבר מעצבים ומשפיעים הזוגיות

באופן טבעי, כל אחת ואחד מאיתנו בעלי מזג שונה, רקע תרבותי ורקע חברתי שונה. מתחילת החיים המפגשים שלנו עם הסביבה נטמעים בנו והופכים להיות לחלק עיקרי מהאישיות שלנו. יתרה מכך, אנחנו מפנימים לתוכנו ייצוגים של מערכות יחסים שלמות. זאת אומרת שנוצרות אצלנו מעין סכמות שלמות שמקורן בעבר ודרכן אנחנו פועלים בזוגיות ומפעילים את הצד השני בזוגיות.

אפשר לחשוב עלינו כמעין באים של סרט מסוים שהסצנות בו נכתבו מראש ושאנו מקיימים אותם שלא במודע. ברור שהשתתפותו של הצד השני היא הכרחית מאחר והוא “שחקן חשוב” ב”סרט” הזה. דוגמא: ילד שנחשף באופן תדיר לכך שאביו נוהג להקטין את אמו ולפגוע בה באופן מילולי. ישנה אפשרות שאותו הילד הפנים יחסים אלו וכאשר הוא יגדל יטה לייצר יחסים דומים עם בת זוגו. יתרה מכך, באופן לא מודע יכול להיות שהוא יטה לבחור בבת זוג חלשה ממנו כדי שיכל ליצר מערכת יחסים כזו.

 

לכל אחת ואחד עולם משלו שמבקש להיפגש עם עולמו של האחר

בעיני, האדם הוא יצור חברתי. עוד לפני לידתו הוא קשור לרחם אמו, שם הוא מתפתח לתינוק, נולד וגדל בסביבת אנשים. מתוך אינטראקציות, חוויות, תחושות ופרשנויות האדם הופך להיות מי שהוא. אני אוהב לדמות את האדם לעולם כאשר תוכן הארצות והערים הם מבנים שמתעצבים בו מתוך סיפור חייו. לדוגמא: עולם הטומן בתוכו ארצות רבות שבחלקו ערים ידועות, יפות, מוארות ומזמינות ובחלקו האחר רחובות צרים ושוממים, פנסי רחוב עמומים ואף מקומות מסתוריים וחשוכים שקשה לחזור אליהם.

 

המפגש של בני הזוג והתקשורת בין העולמות

כאשר בני זוג נפגשים נוצרת אינטראקציה בין העולמות. ארצות, ערים ורחובות נפגשים. כל אחת עם הסיפור שלה וכל אחד עם הסיפור שלו. מקומות מוארים לצד מקומות חשוכים, מקומות משמחים לצד מקומות עצובים וכואבים, מקומות מרגשים ומפעימים לצד מקומות שוממים. מלחמות שעברנו והותירו הרס ופציעות ומקומות שהגלידו ושאנו חיים איתם בשלום.

 

איך אפשר לשפר את היחסים בין בני הזוג?

אינטראקציה בין עולמות שונים יכולה להיות מאוד לא פשוטה והיא דורשת הכרות טובה עם העצמי, הכרות שאפשר להשיג בעזרת טיפול פסיכולוגי דינמי מעמיק. בטיפול זה ניתן להבין מקומות שונים בנפש האדם ולהכיר אותם באופן יסודי. הכרות עמם מאפשרת לאדם להבין טוב יותר מה קורה לו בתוך קשר. מה הן הפגיעויות מהן הוא סובל, איך ניתן להגיב אחרת כאשר הצד השני נוגע בהן וכיצד ניתן לתקשר לאחר שאלו  הם מקומות רגישים. בפעמים מסוימות צרכים לא מסופקים מהעבר נכנסים לתוך הקשר הזוגי ומשפיעים עליו. בטיפול פסיכולוגי יהיה ניתן לבחון צרכים אלה ולתת להם מקום ובעזרת כך לפנות מקום לדברים אחרים בקשר הזוגי.

למאמרים נוספים בנושא:

דילוג לתוכן